Friday, June 27, 2014

APAKAH SEBENARNYA TERJADI KETIKA ANDA BERPUASA?

Assalamualaikum , Salam Sehjahtera dan Salam Ramadan yang bakal menjelang tiba.


Sempena Bulan Ramadan yang dijangka akan jatuh pada 29 Jun 2014 (Ahad ini), suka saya ingin menarik perhatian pembaca berkaitan dengan amalan berpuasa. Bulan Ramadan sebenarnya merupakan bulan kesihatan, walaupun pada zahirnya berpuasa ialah menahan diri daripada mengambil sebarang makanan dan minuman dalam jangka masa tertentu. Sebenarnya, berpuasa merupakan cara paling berkesan menyucikan darah, organ dan semua tisu badan serta menolong mengelakkan kemerosotan badan secara pra-matang. Ketika berpuasa pada bulan Ramadan, kadar metabolik individu akan menurun dan mekanisme pengawal aturan yang lain mula berfungsi.

2. Secara amnya, berpuasa digunakan dalam bidang perubatan untuk pengurusan berat badan dan menurunkan paras lemak darah dengan merehatkan saluran pencernaan. Kesan fisiologi berpuasa dikatakan dapat menurunkan paras gula dan kolesterol darah, menurunkan tekanan sistolik darah dan memastikan lemak daripada makanan dan tubuh digunakan secara berkesan. Pada hakikatnya, puasa Ramadan merupakan saranan ideal untuk rawatan penyakit diabetes jenis 2 (tidak bergantung kepada insulin), obesiti dan hipertensi essential yang sederhana dan stabil. Sebaliknya, pesakit yang menghidap penyakit kronik seperti diabetes, penyakit jantung koronari, batu karang, buah pinggang dan sebagainya dikecualikan daripada berpuasa. Mereka harus mendapatkan nasihat doktor sekiranya ingin berpuasa.

3. Walau bagaimanapun, bagi di negara Malaysia secara khusunya sebaliknya berlaku. “Syurga Makanan”, itulah ungkapan yang sesuai digambarkan apabila tiba bulan Ramadan. Bukan sahaja bagi umat Islam, bahkan kaum lain di negara ini terutama dengan adanya bazar Ramadan. Selagi tidak penuh makanan di pinggan, seperti tidak lengkap menu berbuka puasa. Golongan wanita pula tidak perlu penat memasak. Semuanya seperti sudah tersedia dengan pelbagai juadah yang ada di bazar Ramadan. Lauk-pauk, kuih-muih, pencuci mulut dan minuman boleh dibeli untuk hidangan keluarga. Ada yang bertanya, cukup tak makanan kita hari ni?. Ada pula yang berkata, tidak seronok pula tanpa manisan serta minuman sejuk. Sekirannya amalan ini diteruskan maka sia-sia lah manfaat berpuasa yang sepatutnya memberi manfaat kesihatan yang optimum. Oleh itu, ambil kesempatan Ramadan kali ini dengan merancang menu bersahur dan berbuka untuk keluarga anda dengan seimbang. Bersederhanalah ketika membeli juadah di bazar Ramadan. Bersama-sama ini juga disertakan saranan diet ketika bersahur dan berbuka sebagai panduan kita bersama. 

Saranan Diet Ketika Berpuasa

1.Bersahur

Disarankan mengambil makanan yang dihadamkan secara perlahan termasuklah makanan yang mengandungi fiber .Ini kerana makanan ini dapat bertahan selama lebih kurang lapan jam dan ini dapat mengurangkan rasa lapar selepas bersahur sehingga waktu berbuka.Makanan yang dihadamkan secara perlahan adalah makanan atau produk bijirin dan bijian seperti barli, gandum, oat, sekoi, tepung suji, tepung penuh mil, kacang dan kekacang, nasi perang dan sebagainya (dikenali sebagai karbohidrat kompleks). Makanan yang mengandungi serat (juga dapat bertahan agak lama) adalah makanan yang mengandungi bran, gandum penuh mil, bijirin dan bijian, oat, nasi ulam, sayur-sayuran seperti kacang hijau, kacang pis, bayam, pucuk ubi, buah-buahan dengan kulit, buah kering terutama aprikot, buah tin, kurma dan prun, kacang seperti badam dan sebagainya.
 
Kurangkan Makanan yang cepat dihadam dapat bertahan 4 jam sahaja. Makanan yang cepat hadam ialah makanan yang mengandungi gula, gula putih dan sebagainya (dipanggil karbohidrat ringkas). Contoh makanan termasuklah kuih manis, minuman sirap, kordial dan minuman tin. Pengambilan makanan ini secara berlebihan boleh mengakibatkan seseorang berasa letih atau lesu sejurus selepas makan. Justeru itu, kurangkan mengambil makanan yang tinggi kandungan garam atau masin kerana ini boleh mengakibatkan rasa dahaga pada siang hari.
 
2.Berbuka
Dinasihatkan untuk mulakan berbuka dengan kurma seperti yang disunatkan dalam agama dan seterusnya dengan makanan yang ringan dan mudah dihadam seperti buah-buahan, jus buah-buahan, sayur-sayuran diikuti dengan makanan yang sederhana dan kemudiannya snek secara berkala. Cara penyediaan juadah juga mestilah dengan cara masakan yang sihat seperti kurangkan minyak, lemak, gula dan garam dalam masakan.
Rancanglah menu berbuka dengan makanan seimbang. Minum air secukupnya secara dari waktu berbuka sehinggalah waktu bersahur.

 
 

No comments:

Post a Comment