Saturday, November 20, 2010

Mari berkebun


 Hmmm....hari ni adalah hari yg tenang dan damai. Maklumlah coti panjang. Cukup rehat, cukop makan & cukop kasih syg equal to produktif. Aku x kemana pon. Abiskan masa bersama family terchenta di rumah shj. Menyibukkan diri dgn keje2 umah a.k.a memamsak, mebasuh, mengemas etc...etc...bila masa plak aku nak berkebun eh? Kat mana agaknya kebun tu ek? Dah la dok umah flat...mana la tanah aku nk cucuk & tanam? Cam besh jer kan klu ada umah sdri & ada sket tanah tok berkebun. Act, aku dok umah flat kat level bawah jer. X yah pon nk panjat2 tangga. Depan umah, blakang umah ada tanah. Hehe...ada sket2 la cam dok umah teres tuuu...cuma keluasan umah jer yg sempit. Aku x minat hal2 pasal bercucuk tanam nih. Alasan aku senang jer...aku x sanggup uruskan tanamam tersebut (cakap jer la malas kan). Mak aku & mak mertua sibuk soh tanam ni haaa......



 Daun pandan, serai & daun kari (baru nk tumbuh, kecik sgt, kene pacak kayu penanda sket). Harap2 x der la org yg g mesin pokok kari aku nih. Sblm ni aku dh ada tanam, tp hampeh org mesin rumput tu x skolah gak nyer. Ada ker dia g mesin ngan pokok2 kari aku skali. Hampeh tol ko. Semakkan kawasan keliling. Ni sebab mentenance x dtg potong rumput. Owner umh memasing liat bayar mentenance la tuh. Sudahnya yg menyewa cam aku lah terseksa ngan pemandangan yg semak itu. Setakat ini, 3 mcm tumbuhan ni je la yg ado. Tu pon mak aku yg rajin jaga. 



Kowang tau ni pokok apa? Ni pokok bawang. Uishh...bawang pon nk tanam? Hehe....benarnya bawang ni x diguna2 lelama dia bertunas. Datang aku nyer rajin g la korek tanah masok lam bekas ni ha. Kiter tunggu jer la bape lama dia leh dok lam tu ek. Mak aku soh tanam pokok betik lak. Katanya nk kasi redup sket blakang umah aku ni. Hmmm....kan besh klu ni umh sdri. X la aku ralat sangat. Niii..wat nyer kene pindah pasnih dah terbiar jer tanaman2 tu. Leh tak hangkot skali masa pindah?? 

~ Until my next pokok....daaaa ~





4 comments:

  1. Tanam jer la. Kalau dah berbuah tp org lain yang bedal sedekah juga tu. Burung makan pun sedekah juga. Sedekah tu dapat pahala. eceh.

    ReplyDelete
  2. Szan: Betol3... x kisah pon klu ada sesape nk amik, dipersilakan...tp plz la jgn musnahkan yer.

    ReplyDelete
  3. Shalina: Wahahaha....ble3...cani x leh tanam lam bekas je...kena pindah benih lam kebun..hehe

    ReplyDelete