Saturday, January 15, 2011

Mari berkebun-Part II

Salam & haiii....Lama tol x meninggalkan jejak disini. Asik lalu lalang jer. Tgk ari2 tapi updatenyer tidak. Ekceli tersgt2 bz kat opis, bile balik umah dh x kose nk ngadap lappy. Cuaca pon lately x bape baik. Mood lari ntah ke mana. Ni pon suam2 kuku jerr....Hmmm.

Hari ni bebudak opis p men bowling kat Brem Mall, Selayang. Ada tournament anjuran opis. 1st year tournament dulu aku ader join. Suker2 jer nk memeriahkan suasana. 2nd yr dowang wat ni x dan nak join. Cuma semalam sempat la aku melepas gian nk men bowling kt tpt acara hari berlangsung. P neman kengkawan yg lawan nk prektis. Dapat men 4 game. Dah owang ngajak, aku pon ngikot sajer. Hamik kooo....lama dh x men boling badan aku jd sakit2 nii. 

Ptg tadi mak & adik aku dtg melawat. Benornyer...mak nk ngantor benih pokok nk p pacak kt blakang umah. Hehe....ni entry Mari Berkebun part II la yer. Part I kowang cekidout kat sini ek. Dah lama dh makcik Faizah ni nk soh aku pacak benih tu kt laman blakang umah ni ha, tp asik luper jerrr. Ayah aku lerr ni, dia ada cambah beih cili benggala (capcicum) lam pasu. Benih tu makin membesor. Tu yg dowang soh aku amik pindahkan atas tanah luas sket. Ble dia membesar lagik. Dapat la mak aku wat 5 tapak tok benih tu. Kirenya ada 5 pot la mak pacak pokok tu kt blakang umah. Harap2 menjadi la yer.


Ni la benih pokoknyer


Nampak tak ada 3 daerah yg telah dipacak tu


Pastuh kannnnnnnnnn........aku p tanam (sebenarnya...mak gak yg tanam) bunga ros koooo.....Wana merah pink. Lawoooo......
  

Sukerrr arr...suwet jer


Ni la dahan bunga ros yg baru terpacak kat blakang umah. Mak kata bunga ros senang jer nak tanam nyer. Dolu2 mak aku kate dia rajin tanam bunga ros ngan adik dia. Macam2 kaler ader. Pink, merah, kuning. Mak kata lagiii...nnt daun pokok ni akan gugur & pastuh dia akan kuar tunas baru & ada la bunga nyer. Anak dara aku pon sibok nk nolong. Aku kasi dia job paling senang, siram pokok guna penyembur. 


posing jap sebelum siram pokok (^_^)



Dia ngah pancut air kat pokok bawang. Hmm...pokok tuh x mo gemok2 pon, mayB sbb x berbaja. Jadi bahan experimen kat Sara. Tekan mende alah tu bukan main lagiii, taapiiii air nya ciput jer yg kuar. Ish3.
Pehtu kowang tau apa jd ngan pokok itewwww....tadaaaa


Aduyaiii...ada ker dia p cabot plak . Haishhh...slambak tanahnyer kuar dari pasu. Hmmm....nk buang cam sayang plak. Aku pacak kat blakang umah gak. Ntah apa la nasib pokok tu pas nih. Pasu merah yg kosong tu aku isi plak ngan benih pokok cili yg mak bawak tadi. Ntah lama mana plak la tahanya tuh.

K la uolz....nk melayan mata ni lelap plak. Jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment